Corona kost frituurzaken 182 miljoen omzet
Analyse - De coronacrisis heeft de frituurspeciaalzaken van Nederland tot en met juni ongeveer 182 miljoen euro aan omzet gekost ten opzichte van dezelfde maanden vorig jaar. Tijdens de corona-lockdown van half maart tot en met mei bedroeg het omzetverlies 45,3 procent. In de versoepelingsmaand juni was dit bijna 20 procent ten opzichte van juni 2019. Dit blijkt uit een groot corona-onderzoek van vakvereniging ProFri.
Voor frituurspeciaalzaken als cafetaria’s, snackbars en frituren zijn de maanden in het voorjaar normaliter van groot belang; de omzetten liggen in deze tijd van het jaar steevast fors hoger dan in de wintermaanden; niet alleen snacks en friet kennen een hogere verkoop, maar het voorjaar is ook de start van de ijsverkoop.
Over het onderzoek dat de vakvereniging Professionele Frituurders uitvoerde onder 270 bedrijven, zegt directeur Frans van Rooij: “Hoewel veel ondernemers een penibele situatie schetsen, hebben vooralsnog alle deelnemers aan ons onderzoek het gered te overleven. De veerkracht is enorm.” 8 procent van de ondervraagden zegt mogelijk op termijn in de problemen te zullen komen; indien dit cijfers wordt doorvertaald naar de hele branche, gaat het om circa 450 frituurspeciaalzaken.
Nul omzet
Het aantal bedrijven dat géén omzet behaalde (zaak gesloten) groeide gedurende de lockdownmaanden. In maart gaf 2 procent van de bedrijven aan het bedrijf te hebben gesloten, in april 5 procent, in mei 7 procent. Van Rooij: “Vermoedelijk kwamen ze erachter dat ze verlieslijdend draaiden of zaten ze op locaties die het van passanten moeten hebben. Daarnaast hebben wij ook signalen gekregen dat sommige ondernemers het gewoon niet aandurfden vanwege het besmettingsgevaar.”
Overheidssteun
8 procent van de ondervraagden heeft geen enkele vorm van overheidssteun aangevraagd. Bij de ondernemers die dit wel deden, zijn de regelingen TOGS (doorlopende kosten) en NOW (loonsom tegemoetkoming) het meest gebruikt. Van de gemeentelijk TOZO-regelingen is aanmerkelijk minder vaak gebruik gemaakt.
Bron: ProFri
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Alide van Toor beoogd opvolger Frans van Rooij bij Profri
Benoeming – Alida van Toor (1965) is voorgedragen als beoogd voorzitter van Vereniging Professionele Frituurders (ProFri). Zij volgt daarmee Frans van Rooij op die terugtreedt als voorman van de vakvereniging. Van Toor was van 2006 tot eind 2022 eigenaresse van cafetaria De Halte in Meerkerk.
Lees berichtPrijsontwikkeling cafetaria’s in 2024 stabiel
Analyse - Na 2 jaar van substantiële prijsstijgingen is het beeld over de eerste maanden van 2024 nu veel constanter. De prijsstijgingen zoals uit het verleden doen zich nu niet meer zo sterk voor.
Lees berichtILT gaat strenger controleren op naleving SUP-regels
Controle - De ILT (Inspectie Leefomgeving en Transport) gaat cafetaria’s strenger controleren op de naleving van de nieuwe verpakkingsregels, de zogenaamde Singel Use Plastic (SUP)-regels. Daarvoor waarschuwt vakvereniging ProFr, die daarover bericht heeft ontvangen van de inspectiedienst.
Lees berichtCafetaria-omzet stijgt nauwelijks in januari 2024
Analyse - 2024 is voorzichtig uit de startblokken gekomen voor de cafetariasector; de omzet kwam dit jaar met 0,4% iets hoger uit vergeleken met januari 2023. Vermeld moet worden dat januari 2023 een zeer goede maand was ten opzichte van januari 2022 met een plus van 13,9%. Dat blijkt uit de analyse die Rien de Koning heeft gedaan op basis van alle transacties van het horecaplatform...
Lees berichtBram Ladage schept 24.000 gratis frietjes weg op Valentijnsdag
Formulenieuws – Cafetariabedrijf Bram Ladage vierde Valentijnsdag dit jaar met het gratis weggeven van een ‘Brammetje’. Afgelopen woensdag werden op die manier maar liefst 24.000 klanten blij gemaakt met een gratis 'frietje met'.
Lees berichtCafetariaomzet in 2023 met 6% gegroeid
Analyse – De omzet in de Nederlandse cafetaria’s is in het afgelopen kalenderjaar met 6,2% toegenomen. Dat is exact hetzelfde groeicijfer als dat van 2022 ten opzichte van 2021. De omzetten in de laatste drie maanden van 2023 waren zelfs gelijk aan die van 2022 dus omzetgroei van 0%.
Lees bericht