Horeca Alliantie wil energiestress in kaart brengen
Energiecrisis - De Horeca Alliantie wil onder de noemer ‘Horeca In Nood’ de energiestress in de horecabranche in kaart brengen. Ondernemers kunnen via de Horeca Alliantie hun energienood delen. De binnengekomen reacties worden gepubliceerd en gebundeld voor politiek Den Haag.
Horecaondernemers in energienood kunnen hun persoonlijke verhaal of gedachte kwijt via sms en Whatsapp. Het telefoonnummer (06-119 25 907) en het e-mailadres info@horecainnood.nl. is door de Horeca Alliantie ingesteld mede in reactie op de Miljoenennota van het kabinet. In dit beleidsstuk wordt geen zicht geboden op verlichting van de energienood van duizenden restaurants, cafetaria’s en andere horecabedrijven terwijl de eerste horecabedrijven de deuren inmiddels hebben moeten sluiten vanwege de hoge energiekosten.
Volgens de Alliantie liep de energienota begin dit jaar al sterk op. Maar politieke keuzes en sancties tegen Rusland hebben de factuur verder omhoog gejaagd, aldus de samenwerkende belangenpartijen. De sancties zijn begrijpelijk, maar de horeca kan de directe gevolgen niet langer alleen dragen. Inmiddels is duidelijk dat pas op z’n vroegst in november eventuele overheidsmaatregelen bekend zijn om het energieleed te verzachten. Voor veel horecaondernemers kan het dan al te laat zijn. Ernstig verontrust is de Horeca Alliantie door recent nieuws dat op het ministerie van financiën de opinie opgeld doet, dat de horeca (en soortgelijke middenstand) geen steun nodig heeft en faillissementen in deze sectoren voor lief kunnen worden genomen.
Persoonlijke situatie
De Horeca Alliantie (VCHO, ProFri, NHG) hoopt met zijn inventarisatie politiek Den Haag er van te doordringen wat er in de horeca momenteel aan de hand is. Daarom ook vraagt de alliantie de horecaondernemers om kort hun persoonlijke situatie te schetsen. Een illustratief voorbeeld dat al binnenkwam bij één van de aangesloten brancheclubs: “Ik maak nu elke dag verlies. Mijn prijzen nóg verder verhogen kan gewoon niet, want dan houd ik geen klant meer over. Ik ben elke dag somber en depressief en vraag mij aldoor maar af of ik mijn cafetaria niet gewoon beter kan sluiten.”
Afhankelijk van het aantal reacties, zal het Horeca In Nood-nummer van de Horeca Alliantie in elk geval vijf weken in de lucht blijven.
Bron: Horeca Alliantie/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Prijsontwikkeling cafetaria’s in 2024 stabiel
Analyse - Na 2 jaar van substantiële prijsstijgingen is het beeld over de eerste maanden van 2024 nu veel constanter. De prijsstijgingen zoals uit het verleden doen zich nu niet meer zo sterk voor.
Lees berichtILT gaat strenger controleren op naleving SUP-regels
Controle - De ILT (Inspectie Leefomgeving en Transport) gaat cafetaria’s strenger controleren op de naleving van de nieuwe verpakkingsregels, de zogenaamde Singel Use Plastic (SUP)-regels. Daarvoor waarschuwt vakvereniging ProFr, die daarover bericht heeft ontvangen van de inspectiedienst.
Lees berichtCafetaria-omzet stijgt nauwelijks in januari 2024
Analyse - 2024 is voorzichtig uit de startblokken gekomen voor de cafetariasector; de omzet kwam dit jaar met 0,4% iets hoger uit vergeleken met januari 2023. Vermeld moet worden dat januari 2023 een zeer goede maand was ten opzichte van januari 2022 met een plus van 13,9%. Dat blijkt uit de analyse die Rien de Koning heeft gedaan op basis van alle transacties van het horecaplatform...
Lees berichtBram Ladage schept 24.000 gratis frietjes weg op Valentijnsdag
Formulenieuws – Cafetariabedrijf Bram Ladage vierde Valentijnsdag dit jaar met het gratis weggeven van een ‘Brammetje’. Afgelopen woensdag werden op die manier maar liefst 24.000 klanten blij gemaakt met een gratis 'frietje met'.
Lees berichtCafetariaomzet in 2023 met 6% gegroeid
Analyse – De omzet in de Nederlandse cafetaria’s is in het afgelopen kalenderjaar met 6,2% toegenomen. Dat is exact hetzelfde groeicijfer als dat van 2022 ten opzichte van 2021. De omzetten in de laatste drie maanden van 2023 waren zelfs gelijk aan die van 2022 dus omzetgroei van 0%.
Lees berichtInnovatie Infraroodfrituren nu klaar voor uitrol
Achtergrond - Friet en snacks bakken in een infraroodfrituur is niet alleen goedkoper vanwege de hoge gasprijzen, maar is door beter warmtespreiding ook efficiënter in het bakken en daarmee beter voor het rendement van de ondernemer. Na een jaar doorontwikkeling is de infraroodfrituur, nu klaar voor verdere uitrol.
Lees bericht