Makro staakt tijdelijke verkoop niet-food gerelateerde non-food


Makro lanceert nieuwe webshop waar fabrikanten hun totale horeca-assortiment kunnen aanbieden

Groothandel – Makro heeft vandaag zelf besloten om tijdelijk te stoppen met de verkoop van non-food artikelen die niet-food gerelateerd zijn. De groothandel geeft aan kennis te hebben genomen van het publieke debat en wil zich solidair tonen met ondernemend Nederland. De zogenaamde ‘essentiële producten’ blijft Makro wel verkopen.

Makro kwam na afgelopen weekend onder vuur te liggen , net als collega bedrijf Hanos, dat het er te druk zou zijn doordat te veel consumenten kaarthouders zouden zijn. In werkelijkheid gaat het niet om onveilige situaties, maar om vooral om het feit dat een aantal nonfood-winkelketens het bezwaarlijk vinden dat zij wel moeten sluiten en de levensmiddelengroothandels  open mogen blijven. Voor de nonfood-bedrijven is het de eerste keer dat zij gedwongen worden door de coronamaatregelen de deuren te sluiten.

Makro laat weten dat de groothandels wettelijk gezien niet beperkt worden in hun assortimentskeuze, maar dat de zelfbedieningsgroothandels vandaag zelf vrijwillig hebben besloten tijdelijk geen niet-essentiële producten te verkopen. Hieronder vallen de artikelen zoals elektronica, mediaproducten, kleding en speelgoed. Vanaf woensdag zijn die artikelen niet meer beschikbaar voor verkoop.

CBL

Dit besluit is in overleg met het CBL genomen. De koepelorganisatie die zich altijd voorstander heeft getoond van het openhouden van de groothandels, om een betere spreiding te kunnen garanderen voor consumenten. Makro gaat zich nu volledig richten op de ondersteuning van de levensmiddelenbranche. De groothandels hebben zowel tijdens de eerste lockdown en in aanvang ook bij de tweede door hun ruime winkels de supermarkten ondersteund door bezoekersstromen te spreiden en daarmee de druk op supermarkten kunnen verlichten.

Veiligheid

Voor Makro staat de veiligheid en gezondheid van klanten en medewerkers voorop. Makro voert een deurbeleid waarbij het enkel mogelijk is voor ondernemers met een Makro-pas inkopen te doen bij de vestigingen. Daarnaast worden alle maatregelen en veiligheidsprotocollen van het RIVM en CBL nageleefd. Dit is inclusief de beperking van 1 klant per 10m², die nu nog beperkter zal zijn in verband met het afsluiten van de niet-food gerelateerde non-food afdelingen.

Bron: Makro/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws





Nieuw huurcontract voor winkel- en horecapanden

Winkelpanden – Branche- en werkgeversorganisaties hebben een nieuwe Huurdersvariant’ van het ROZ-model gemaakt. In het ROZ zijn de verhuurders vertegenwoordigd. Het model moet huurcontractbesprekingen tussen partijen evenwichtiger maken en onwenselijke situaties voorkomen.

Lees bericht


Marc Jansen nieuwe algemeen directeur bij CBL

Benoeming - Bij het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) heeft per 1 januari 2024 een directeurswissel plaatsgevonden. Marc Jansen heeft de functie van algemeen directeur René Roorda overgenomen. Roorda blijft op zijn huidige dossiers actief als directeur bij het CBL.

Lees bericht

Colruyt onderdeel Solucious neemt Belgische Valfrais over

Overname - Solucious, de foodservicespecialist van Colruyt Group, heeft het familiebedrijf Valfrais, gevestigd in Bastenaken, overgenomen. Volgens beide partijen vullen het assortiment, het klantenbestand en het werkgebied elkaar goed aan. Met overname van 100% van de aandelen zet Solucious in op verdere groei in foodservice.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid