Makro staakt tijdelijke verkoop niet-food gerelateerde non-food
Groothandel – Makro heeft vandaag zelf besloten om tijdelijk te stoppen met de verkoop van non-food artikelen die niet-food gerelateerd zijn. De groothandel geeft aan kennis te hebben genomen van het publieke debat en wil zich solidair tonen met ondernemend Nederland. De zogenaamde ‘essentiële producten’ blijft Makro wel verkopen.
Makro kwam na afgelopen weekend onder vuur te liggen , net als collega bedrijf Hanos, dat het er te druk zou zijn doordat te veel consumenten kaarthouders zouden zijn. In werkelijkheid gaat het niet om onveilige situaties, maar om vooral om het feit dat een aantal nonfood-winkelketens het bezwaarlijk vinden dat zij wel moeten sluiten en de levensmiddelengroothandels open mogen blijven. Voor de nonfood-bedrijven is het de eerste keer dat zij gedwongen worden door de coronamaatregelen de deuren te sluiten.
Makro laat weten dat de groothandels wettelijk gezien niet beperkt worden in hun assortimentskeuze, maar dat de zelfbedieningsgroothandels vandaag zelf vrijwillig hebben besloten tijdelijk geen niet-essentiële producten te verkopen. Hieronder vallen de artikelen zoals elektronica, mediaproducten, kleding en speelgoed. Vanaf woensdag zijn die artikelen niet meer beschikbaar voor verkoop.
CBL
Dit besluit is in overleg met het CBL genomen. De koepelorganisatie die zich altijd voorstander heeft getoond van het openhouden van de groothandels, om een betere spreiding te kunnen garanderen voor consumenten. Makro gaat zich nu volledig richten op de ondersteuning van de levensmiddelenbranche. De groothandels hebben zowel tijdens de eerste lockdown en in aanvang ook bij de tweede door hun ruime winkels de supermarkten ondersteund door bezoekersstromen te spreiden en daarmee de druk op supermarkten kunnen verlichten.
Veiligheid
Voor Makro staat de veiligheid en gezondheid van klanten en medewerkers voorop. Makro voert een deurbeleid waarbij het enkel mogelijk is voor ondernemers met een Makro-pas inkopen te doen bij de vestigingen. Daarnaast worden alle maatregelen en veiligheidsprotocollen van het RIVM en CBL nageleefd. Dit is inclusief de beperking van 1 klant per 10m², die nu nog beperkter zal zijn in verband met het afsluiten van de niet-food gerelateerde non-food afdelingen.
Bron: Makro/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Sligro ziet omzet eerste kwartaal met €18 miljoen toenemen
Groothandel - Sligro Food Group realiseerde over het eerste kwartaal van 2024 een omzet van €652 miljoen, een toename van € 18 miljoen. Dit betekent een stijging van 2,7% ten opzichte van de omzet van €634 miljoen in het eerste kwartaal van 2023.
Lees berichtGerenoveerde Sligro Luik opent 27 februari
Groothandel - Na een grondige renovatie en rebranding wordt op dinsdag 27 februari de Sligro zelfbedieningsgroothandel in Luik (België) heropend. Tijdens de openingsdag zijn er live demonstraties en proeverijen.
Lees berichtKoffieketen Anne&Max over naar groothandel Udea
Formulenieuws – Fresh food & coffee café Anne&Max stapt over naar de biologische groothandel Udea. Anne&Max is daarmee de eerste landelijke koffieketen die in zee gaat met de leverancier.
Lees berichtNieuw huurcontract voor winkel- en horecapanden
Winkelpanden – Branche- en werkgeversorganisaties hebben een nieuwe Huurdersvariant’ van het ROZ-model gemaakt. In het ROZ zijn de verhuurders vertegenwoordigd. Het model moet huurcontractbesprekingen tussen partijen evenwichtiger maken en onwenselijke situaties voorkomen.
Lees berichtMarc Jansen nieuwe algemeen directeur bij CBL
Benoeming - Bij het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) heeft per 1 januari 2024 een directeurswissel plaatsgevonden. Marc Jansen heeft de functie van algemeen directeur René Roorda overgenomen. Roorda blijft op zijn huidige dossiers actief als directeur bij het CBL.
Lees berichtColruyt onderdeel Solucious neemt Belgische Valfrais over
Overname - Solucious, de foodservicespecialist van Colruyt Group, heeft het familiebedrijf Valfrais, gevestigd in Bastenaken, overgenomen. Volgens beide partijen vullen het assortiment, het klantenbestand en het werkgebied elkaar goed aan. Met overname van 100% van de aandelen zet Solucious in op verdere groei in foodservice.
Lees bericht