Plastictoeslag helpt NS afvalvrij te maken in 2040


Reiziger met herbruikbare beker is 0,35 cent per koffie voordeliger uit dan reiziger die toeslag betaalt voor koffiebeker met plastic / Foto bij: NS

Stations – Per 1 juli betalen consumenten extra voor verpakkingen met plastic. De overheid heeft dat verplicht gesteld. Hoeveel meer bepalen de bedrijven zelf. De NS heeft voor de eigen formules Kiosk, Julia’s en Stationshuiskamer de prijs vastgesteld op 0,10 voor een beker, 0,25 voor een saladebak of pastabox en 0,05 cent voor andere verpakkingen waar plastic in zit. Volgens NS helpt de toeslag om de stations in 2040 afvalvrij te maken.

Koffie bij de Kiosk op het perron is per 1 juli 0,10 cent duurder. Maar wie wil kan ook een eigen beker meenemen. De NS biedt mensen met een eigen beker al een korting aan van 0,25 cent. Omdat zij ook de 0,10 cent extra niet hoeven te betalen besparen zij op die manier 0,35 cent op een beker koffie. Dat stimuleert het gebruik van herbruikbare bekers. NS is daarom blij met de maatregel en hoopt dat het tot gevolg heeft dat de dagelijkse hoeveelheid van 80.000 bekertjes in de vuilnisbakken fors gaat afnemen.

Verduurzamen

NS, ProRail en het ministerie van I&W willen naar afvalvrije stations in 2040. Met de Single Use Plastic (SUP) - regelgeving is dat ook een wens van de Europese Unie. De maatregelen moeten het wegwerpplastic reduceren en het inzamelen en recyclen van plastic stimuleren. De meerprijs die reizigers bij de winkels van NS gaan betalen vanwege deze regelgeving, wordt ingezet om verdere stappen te zetten in het terugdringen van afval en de verduurzaming van bijvoorbeeld het assortiment, het proces en de logistiek in en om de winkels op het station. Zo is de NS aan het kijken op welke manier de plastic deksels op de koffiebekers zijn te vervangen door een kartonnen variant. Maar ook onderzoekt de NS de opzet van een leensysteem voor herbruikbare bekers. Verder kijkt de NS naar mogelijkheden voor verdere verduurzaming van de apparatuur door deze energiezuiniger te maken.

Bron: NS/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel start zevende editie

Actie – De zevende editie van de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel is maandag van start gegaan. Bedoeling van de actieweek is mensen laten zien hoe eenvoudig het is om zonder vlees en zuivel te leven en wat de impact daarvan is op het klimaat. Deze editie is er extra aandacht voor Gen Z en Gen Alpha. Zij worden uitgedaagd om...

Lees bericht

Inspectiedienst en Tweede Kamer willen af van plastic-toeslag

Politiek – De Tweede Kamer wil weer af van de plastic-toeslag op eenmalig plastic, zoals die per 1 juli is ingegaan. Volgens de inspectiedienst, die de naleving moet controleren, is handhaving onmogelijk. Bovendien vindt een deel van de Tweede Kamer dat de toeslag geen bijdrage levert aan het verminderen van het plastic dat wordt weggegooid en leidt de maatregel ook niet tot...

Lees bericht

Plastic verpakking valt in meeste gevallen onder 9% btw-tarief

Belasting – Het btw-tarief op plastic bekers- en bakjes is in de meeste gevallen toch 9% en niet het hoge tarief van 21%. Volgens een discussie tussen de Belastingdienst en Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat die verantwoordelijk is voor de invoering van de SUP (Single Use Plastic)-regeling, is het product dat verpakt wordt leidend voor het tarief. Dit meldt Frituurwereld naar aanleiding...

Lees bericht


Gebruik creditcards vaak ongewenst bij retail in Nederland

Betaalmethode - Het gebruik van creditcards in Nederlandse supermarkten en conveniencestores ligt Europees gezien laag. Opmerkelijk want veel Nederlanders betalen wel in het buitenland met hun creditcard. Amper 2,5 procent van de kassabetalingen in Nederland wordt afgerekend met een creditcard.

Lees bericht

Herbruikbare beker wordt het nieuwe normaal op het station

Stationshops - Als het aan NS ligt, wordt het drinken uit een herbruikbare beker op het station het nieuwe normaal. Om het gebruik van herbruikbare bekers te stimuleren vraagt NS samen met verschillende ondernemers op het station hier opnieuw aandacht voor met de ‘Bring Your Own’ campagne.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid