THIJS-drinks maakt sap van overtollig fruit


Sap van overtollig fruit en met een transparante prijs

Introductie - THIJS-drinks is het eerste frisdrankenmerk dat met reststromen fruit gaat werken. Het bedrijf introduceert op de eerste dag van de zomer sap gemaakt van overtollig fruit. Dit idee, dat ontstaan is bij toenmalig sterrenchef Thijs, moet een bijdrage leveren tegen voedselverspilling.

De introductie is ook bedoeld om de gehele keten te inspireren en een positieve gedragsverandering te realiseren in het maken van duurzame keuzes. Hieronder valt ook de reductie van gemiddeld 33% suiker en calorieën per drankje en het bieden van een transparante prijs.

Het grootste gedeelte van de jaarlijkse voedselverspilling begint al vroeg in de keten, namelijk bij de producent, te weten de telers, verwerkers, verpakkers en tussenhandelaren. Verspilling bij fruit ontstaat onder andere door overschotten en door het weggooien van fruit omdat het ‘lelijk’ is of afwijkende maten heeft. In Nederland is dat volgens schattingen zo’n 2 miljard kilo. Maar naast het voedsel wordt ook energie en CO2-uitstoot verspild door productie en transport, onnodige geproduceerde verpakkingen en veel water. Zo is voor de productie van één appel zo’n 80 liter water nodig, volgens Thijs. Reden voor Thijs om in 2017 iets te doen aan d voedselverspilling .

(thij)ijsthee

In 2017 besloot Thijs daar als eerste in Nederland iets mee te doen en zo een bijdrage te leveren in de strijd tegen deze impactvolle voedselverspilling. Hij besloot in actie te komen en startte met (th)ijsthee. Inmiddels zijn er ook alternatieven op sap, dat 33% minder suiker en calorieën bevat ten opzichte van reguliere fruitsappen. Krom of lelijk, afgekeurd, een naderende houdbaarheidsdatum - zolang het fruit vers is wordt het in THIJS-drinks verwerkt. Rod Hensen, medeoprichter van THIJS-drinks en mede-initiatiefnemer van het platform ‘Verspilling is Verrukkelijk’: “Het nu hét moment om de wereld te laten zien wie we zijn en wat we doen. We vinden het belangrijk om mensen bewust te maken én om ze een verantwoord alternatief te bieden. Gelukkig staan we er niet alleen voor, inmiddels vindt 60% van de consumenten duurzame productkenmerken belangrijk bij aankoop van producten. Zo werken we samen aan een betere wereld.’’

Eerlijke prijzen

Maar Thijs wil meer, het wil voor het product ook een eerlijke prijs vragen. THIJS-drinks heeft daarom als eerste frisdrankmerk ter wereld de verborgen kosten van hun sappen laten berekenen door de sociale onderneming True Price. Hiermee is voor consumenten inzichtelijk gemaakt welke maatschappelijke kosten er schuilgaan achter het product dat ze kopen, zoals die voor luchtvervuiling en onderbetaling van boeren en producenten in de keten. Met deze transparantie wil THIJS-drinks de kosten uiteindelijk structureel verminderen.

Bron: THIJS-drinks/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Minder verspilling brood en banket blijkt uit NVB Monitor

Voedselverspilling – Brood is het product dat het meest wordt verspild. Dat komt vooral omdat het een dagvers product is. Daarom zet de Nederlandse Vereniging voor de Bakkerij (NVB) zich in om de reststromen en verspilling in de keten inzichtelijk te maken, zodat ze gericht kunnen werken aan reductie. En met resultaat, zo laat de NVB weten. Op basis van de...

Lees bericht


Orbisk bestaat 5 jaar en heeft inmiddels 737.520 kilo voedsel gered

Voedselverspilling - Orbisk, een Nederlandse scale-up die zich inzet voor een duurzamer voedselsysteem, bestaat vijf jaar. Het jubileum wordt gevierd met de lancering van een Impact Report. Uit dit eerste rapport blijkt onder andere dat Orbisk wereldwijd 737.520 kilo voedsel heeft gered uit de afvalbak, wat neerkomt op zo'n 1,6 miljoen maaltijden.

Lees bericht

Orbisk en Accor-hotels streven naar halvering voedselverspilling

Voedselverspilling - Accor Group is één van de eerste grote hotelketen die haar wereldwijde voedselverspilling actief gaat terugdringen. In een samenwerking met de voedselafvalmonitor van Orbisk gaat de hotelorganisatie in honderden Accor hotels de komende maanden een start maken met het tegengaan van voedselverspilling. Die slimme technologie moet chefs helpen hun voedselafval te meten en met de helft terug te...

Lees bericht



InstockMarket ontvangt B Corp-certificering

Certificering - InstockMarket, de duurzame horecagroothandel, laat weten dat het bedrijf officieel een B Corp is. Om deze erkenning te verdienen, moet een organisatie voldoen aan strenge normen op het gebied van sociale en ecologische duurzaamheid.

Lees bericht




© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid