‘Vegetarische maaltijd groeit, maar bulk zit bij pizza’s en hamburgers’


Analyse - De vraag naar vegetarische en voedzame maaltijden blijft groeien, maar de topproducten bij bezorging zitten nog altijd bij de hamburgers en de pizza’s. Dat is bij alle bezorgpartijen het geval, dus ook bij Deliveroo. Toch ziet de maaltijdbezorger ook een aantal andere foodtrends ontstaan in 2020.

De Foodtrends van 2020 die Deliveroo ziet zijn de groei in alcoholvrije drankjes, de opkomst van de vleesvervangers en bereidheid bij mensen aan de slag te gaan met zelfgemaakte pasta. Dit alles past bij de ontwikkeling van bewuster koken en gezond eten en drinken. Meer dan een kwart van de Nederlanders , die het afgelopen jaar alcoholvrije alternatieven heeft uitgeprobeerd, blijkt dat in meerderheid te willen blijven doen in 2021.

Ondanks de zorg naar goede en verantwoorde producten wordt de vraag naar superfoods zoals matcha en kurkuma minder populair. Immens populair is het bestellen van eten voor thuis. Ook omdat mensen door de twee perioden van horecasluiting meer thuis waren dan ooit. Volgens een analyse van Deliveroo hebben dit jaar 7 op de 10 Nederlanders wel eens eten besteld. Vooral ook om restaurants te steunen en als zelfbeloning. Maar liefst eenvijfde (18%) bestelde simpelweg omdat ze geen zin hadden om te koken.

De lockdown had ook effect op het soort eten dat werd besteld. Maar liefst zes op de tien Nederlanders probeerden een nieuwe foodtrend uit en zeven op de tien ontdekten een nieuwe keuken. Hoewel er veel verschillende keukens werden uitgeprobeerd, van Chinees (33%), Italiaans (27%), Mexicaans (20%) en Grieks (20%), en Amerikaans (19%), was de Nederlandse keuken het populairst om mee te experimenteren (42%). De meeste mensen haalden hun inspiratie uit receptkaarten van de supermarkt en kookboeken.

Nederlanders verwachten ook dat er meer aandacht komt voor duurzaam eten. De helft (49%) van de ondervraagden verwacht dat er meer aandacht komt voor het verminderen van voedselverspilling, 40 procent verwacht dat er bij de keuze voor groenten meer wordt gelet op seizoensgebonden groenten en ruim een derde (36%) verwacht dat Nederlanders meer hyperlokale gerechten en ingrediënten gaan gebruiken. Daarnaast verwacht een derde (35%) dat er meer aandacht komt voor duurzame voeding in het algemeen, en een vijfde (21%) dat het veganisme nog populairder wordt.

Op basis van eigen analyse kwam Deliveroo uit op de volgende top 10 foodtrends van 2020:

  1. Alcoholvrije drankjes
  2. Vleesvervangers
  3. Zelfgemaakte pasta
  4. Zuivelvrije alternatieven (havermelk, notenmelk etc.)
  5. Gefermenteerde producten (zoals Kimchi en Kombucha)
  6. Flexitarisme
  7. Restaurant doe-het-zelf-pakketten
  8. Zelfgemaakt bananenbrood
  9. Clean eating
  10. Whipped coffee (Dalgona koffie)

Foodtrends die niet hoeven te worden meegenomen naar volgend jaar zijn er ook. Zo vond een ruime meerderheid dat we mogen stoppen met etenswaren met matcha, kurkuma, actieve kool of CBD-olie. Ook was zuurdesem bakken voor velen niet zo’n succes. Mensen kopen dat liever bij de bakker. Intermittent fasting (vasten op geregelde momenten, red.) beviel de meerderheid ook niet. Maar de grootste tegenvallende trend, die werd gesignaleerd is toch wel de eetbare insecten.

Bron: Deliveroo/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



SUGO Pizza sluit zich aan bij vereniging van maaltijdbezorgers

Vereniging - SUGO Pizza, speler in de maaltijdbezorgingssector, sluit zich aan bij de Nederlandse Landelijke Vereniging van Maaltijdbezorgers (NLVVM). De NLVVM vertegenwoordigt meer dan 1200 vestigingen en 30.000 werknemers in de maaltijdbezorgbranche. Hugo Kruijssen gaat de keten binnen de vereniging vertegenwoordigen.

Lees bericht

Deliveroo stopt activiteiten op de Nederlandse markt

Bezorgdienst - Deliveroo heeft woensdag bekend gemaakt dat het de activiteiten in Nederland gaat beëindigen. De aankondiging om met de Nederlandse activiteiten te stoppen werd al op 10 augustus gemeld, alleen wilde het bezorgbedrijf toen nog alle opties bekijken. Dat proces heeft nu geleid om alle operationele Nederlandse activiteiten op 30 november 2022 te beëindigen.

Lees bericht



Groei bezorgformules dé ontwikkeling in food van 2021

Foodservice – De explosieve groei van bezorgformules voor boodschappen en maaltijden is dé ontwikkeling van 2021 in de Nederlandse foodmarkt. Dat laat de FSIN Food500 2022 zien. Het Food Service Instituut Nederland (FSIN) publiceert dit overzicht van de vijfhonderd foodbedrijven met de hoogste omzetten dit jaar voor het eerst sinds de coronapandemie.

Lees bericht




© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid