Vleessector presenteert platform ‘Nederland Vleesland’


Met een druk op de knop ging de website van Nederland Vleesland live

Platform - De vleessector heeft donderdag de aftrap gegeven voor de maatschappelijke dialoog onder de noemer ‘Nederland Vleesland, waar smaken verschillen’. Bij de presentatie waren de zes partners aanwezig die het initiatief hebben opgepakt om het verhaal over en van vlees genuanceerder naar buiten te brengen

De zes partijen zijn: Centrale Organisatie voor de Vleessector (Vlees.nl); Vereniging voor de Nederlandse Vleeswarenindustrie (Vleeschwaar.nl); Vee & Logistiek Nederland (Respectvee); Stichting Brancheorganisatie Kalversector (SBK, Kalversector.nl); Producentenorganisatie Varkenshouderij (POV), met The Pig Story, en met Stichting Voorlichting Varkensketen) en Koninklijke Nederlandse Slagers (KNS). Met de lancering van Nederland Vleesland willen zij ook proactief naar buiten treden.

Openheid

Nederland Vleesland informeert over vlees en de productie daarvan. De site omvat eigen verhalen uit de sector en verstrekt feiten en cijfers over de vleesketen en over de vleesconsumptie. De initiatiefnemers willen vooral de beeldvorming bijstellen en misvattingen wegnemen. Vraag is dan ook of het initiatief genomen is vanuit ‘openheid’ of vanuit ‘frustratie’?  Daarover was POV voorzitter Linda Verriet duidelijk: “Beide. Precies over die twee punten hebben we gesproken. Vandaar dat we ook verschillende partijen bij Nederland Vleesland hebben betrokken, om die twee zaken vanuit verschillende kanten te belichten.”

Nederlandvleesland.nl

Op de website staan thema’s zoals 'Smaak’, ‘Gezondheid’, ‘Respect voor dieren’ en ‘Duurzaamheid’ . Ook krijgen bezoekers informatie over voedingswaarde, omgang met dieren en over het milieu. Onder het kopje ‘Wat voor vleeseter ben jij?’ herkent de bezoeker zichzelf als vleeseter in de profielen. Want zeker ook bij vlees geldt: ‘smaken verschillen’.  COV-VNV voorzitter Laurens Hoedemaker introduceerde nederlandvleesland.nl.

Tegengeluid

Daarnaast presenteerde Verriet een onderzoek over een aantal omstreden vragen over vlees en de consumptie daarvan, zoals:  De carbon footprint van varkensvlees versus de ‘alternatieven’ en het vliegen. Het onderzoek liet onder andere zien dat 95% van de Nederlanders vlees. Misschien minder vlees, maar het strookt volgens Verriet niet met de aandacht en de artikelen die verschijnen over ‘vleesschaamte’ en de negatieve berichten over vlees en vleesproductie. Nederland Vleesland wil daar een tegengeluid in laten horen, maar wel een tegengeluid gebaseerd op feiten.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Van Loon Group en Q-group gaan krachten bundelen

Samenwerking - Van Loon Group en Q-group slaan de handen ineen. Door gebruik te maken van elkaars kennis en ervaring in vlees en convenience producten voor  foodservice en retail kunnen zij beter inspelen op de snel veranderende vraag van de markt. Beide bedrijven verwachten gezamenlijk ook sneller te kunnen groeien in de Benelux.

Lees bericht

Nederland Vleesland laat tegengeluid horen in Haarlem

Actie – Nederland Vleesland, het nieuwe initiatief van een aantal partijen in de vleessector, gaat in Haarlem, waar vleesreclames straks zijn verboden in de publieke ruimte, een tegengeluid laten horen. De belangenclub, die bij de oprichting aangaf het eerlijke verhaal over vlees te willen vertellen, start  een abri-campagne waar het duidelijk wil maken dat vlees een gezond en goed product is,...

Lees bericht



Jumbo zet met ‘van Dichtbij’ Nederlandse producten centraal

Formulenieuws  - Vanaf eind dit jaar kunnen klanten Jumbo huismerkproducten van Nederlandse bodem terugvinden in het schap onder de noemer ‘van Dichtbij’. Jumbo speelt met ‘van Dichtbij’ in op de toenemende vraag van klanten naar producten zoals eieren, groenten en fruit, vlees en zuivel uit Nederland.

Lees bericht

Overname Zwanenberg Business Unit ‘Fresh’ door Ter Beke afgerond

Overname – Zwanenberg Food Group heeft de bekend gemaakt dat de overname van de Business Unit Fresh door Ter Beke is afgerond. Dit in navolging van het persbericht dat op 1 september 2017 verscheen. Ter Beke heeft de Business Unit overgenomen die productiefaciliteiten omvat in Aalsmeer, Borculo en Zoetermeer. Deze bedrijven produceren vleeswaren en specialiteiten voor de retail en de out-of-homemarkt. De Business...

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid