Cafetariaomzet in 2023 met 6% gegroeid


De online groei zorgt er wel voor dat er meer druk komt te liggen in het weekend / Foto bij: Eetwinkel

Analyse – De omzet in de Nederlandse cafetaria’s is in het afgelopen kalenderjaar met 6,2% toegenomen. Dat is exact hetzelfde groeicijfer als dat van 2022 ten opzichte van 2021. De omzetten in de laatste drie maanden van 2023 waren zelfs gelijk aan die van 2022 dus omzetgroei van 0%.

Dat blijkt uit de maandelijkse rapportage van alle transacties van het horecaplatform van NTF, die Rien de Koning van More2Market analyseert voor @FoodClicks, op basis van het online bestellen, afrekenen en data gestuurd management, op productniveau in omzet, stuks en volume voor een constante groep van cafetaria’s. De analyse is gebaseerd op de verkopen van januari 2021 tot en met december 2023.

Uit de analyse van de kassadata blijkt dat de groei 4,1% is en voor online 8,9%. Daarmee is de groei online wel lager omdat die in 2022 nog 10,9% bedroeg. Desondanks maakt online nu wel 26% van de omzet uit ten opzichte van 25% in 2022 en 24% in 2021. Het percentage online lag zelfs in november en december dit jaar op een 30% van de totale omzet. De online groei zorgt er wel voor dat er meer druk komt te liggen in het weekend. 63% van de online-omzet wordt namelijk op vrijdag tot en met zondag gerealiseerd en vergeleken met de omzet via de kassa is dat 58%.

12% prijsstijging

Volgens het CBS komt de gemiddelde inflatie in 2023 uit op 4,2% terwijl dit in 2022 nog op 10% stond (t/m november). Als de omzetontwikkeling en de volumeontwikkeling van het CBS voor fastfoodrestaurants, ijssalons, etc. worden vergeleken dan is dit verschil in 2022 9,8% en in 2023 12,4%, oftewel ligt 2023 hoger dan in 2022 (gemiddelde omzetstijging per kwartaal vs. de gemiddelde volumestijging per kwartaal van het 1e t/m het 3e kwartaal). Volgens het CBS is de volumeontwikkeling in het 2e en 3e kwartaal 2023 negatief met resp. -3% en -4%. Het verschil tussen omzet- en prijsstijging van het CBS komt overeen met de prijsontwikkelingen van frites, frikandel/hamburger en cola in vergelijking met de cafetaria’s binnen NTF. Weliswaar is de prijsstijging op frites hoger dan op snacks en cola, maar in verhouding komt het in totaal vergelijkbaar uit, blijkt uit de analyse. Dat geeft aan dat de cafetaria’s in 2023 in volume hebben moeten inleveren, en op marge de rentabiliteit op orde moeten zien te houden.

Productaandelen stabiel

Snacks zit in omzet op een 40%, frites op ruim 20%, maaltijden op ruim 10%, dranken (incl. en met name shakes) net onder de 10% en sauzen en tussendoor (met name ijs) op een 4%. Ook tussen de verschillende snacks zijn weinig veranderingen, hoewel het type snack en wel of geen maaltijd tussen online en de kassa wel duidelijk afwijkt.

Dit is voorlopig het laatste rapport dat extern wordt gedeeld door More2Market en @FoodClicks. Voor specifieke vragen zijn te richten aan rien@more2market.nl.

Bron: More2Market/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Economie groeit met 0,4% in vierde kwartaal 2023

Analyse - In de laatste drie maanden van 2023 is er meer geld uitgegeven dan gedacht. Hierdoor is de Nederlandse economie iets sterker gegroeid dan eerder werd verwacht. De groei van de economie is in het vierde kwartaal uitgekomen op 0,4 procent.

Lees bericht

Cafetariaomzet groeit in februari met 2,4%

Cafetaria – De omzetten in de cafetariasector zijn in januari en februari dit jaar enigszins toegenomen ten opzichte van dezelfde maanden vorig jaar, met 2,8% in totaal. In de maand februari nam de omzet met 2,4% toe in vergelijking met dezelfde maand in 2023.

Lees bericht



Minder faillissementen in februari, maar horeca stijgt

Analyse - In februari zijn 26 minder bedrijven failliet verklaard dan in januari, meldt het CBS. Dat is een daling van 7 procent. De onderliggende trend van het aantal faillissementen is echter bijna 2 jaar stijgend. Relatief gezien werden er in februari de meeste faillissementen uitgesproken in de sector horeca.

Lees bericht

Omzet horeca nagenoeg gelijk in vierde kwartaal

Analyse - In 2023 heeft de horeca 13,2 procent meer omgezet dan in 2022. Ook in het vierde kwartaal steeg de omzet, zij het licht met 0,1 procent ten opzichte van het derde kwartaal. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) daalde in het laatste kwartaal van 2023 wel met 0,6 procent, zo meldt het CBS.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid