‘Één dag extra thuiswerken is 400 miljoen euro omzetderving’


Bedrijfscatering van Hutten / Foto bij: Hutten Catering

Onderzoek – Eén dag extra in de week thuiswerken kost de cateringsector en de broodjeszaken rondom de kantoren 400 miljoen euro aan omzetderving. Dat heeft de Rabobank becijferd. PURA GO micromarkets en Selecta met AH to go zien deze ontwikkelingen als een bevestiging waarom het concept van de onbemande of bemande minimarkets bij bedrijven succesvol kan zijn.

De bank deed in zes Europese landen onderzoek naar het thuiswerken. Hieruit blijkt dat kantoorpersoneel straks - na corona – gemiddeld een kleine twee dagen per week thuis gaat werken. De Rabobank becijferde dat die extra dag thuiswerken in Nederland een potentiële omzetderving van ruim 400 miljoen euro betekent voor bedrijfscateraars en broodjeszaken in en rondom kantoren, omdat er niet meer geluncht wordt op of in de buurt van kantoor.

Dat wil niet zeggen dat daarmee de omzet volledig verloren gaat. Want thuiswerken zorgt er voor dat er op een andere locatie wordt geluncht of gesnackt. Maar mogelijk zijn dat andere producten, uit andere kanalen, van andere leveranciers, zo stelt de Rabobank.

Omzetderving

De bedrijfskantines in Nederland zetten – voor corona toesloeg – naar schatting van de Rabobank jaarlijks voor zo’n 1,7 miljard euro om. Verreweg het grootste deel daarvan was de lunch. Maar, zo laat de bank weten, als een werknemer een dag minder op kantoor is zal dat ook impact hebben op de rest van de koffie, snacks en eventueel avondmaaltijden die op kantoor worden genuttigd. De omzetderving van de broodjeszaken rondom de kantoren vindt de Rabobank lastig inschatten omdat die zaken ook klandizie hebben van winkelend publiek of passanten. Maar op basis van een inschatting van ‘enkele honderden miljoenen euro’s aan kantoorlunches’ schat de Rabobank in dat de gezamenlijke omzetderving voor cateraars en gemakswinkeliers op zo’n 400 tot 500 miljoen euro moet uitkomen.

Bezorging

De catering- en horecasector zullen antwoorden moeten vinden op deze omzetderving. Dat kan volgens de bank door in te zetten op bijvoorbeeld schaalvergroting, meer horeca-achtige concepten of bezorging. De sectoren kunnen hierdoor meer efficiency, hogere opbrengsten per klant en aanwas van nieuwe klanten realiseren, aldus de Rabobank.

Micromarkets

Bedrijven kunnen ook micormarkets inzetten, een betrekkelijk nieuw fenomeen binnen de cateringsector. “De micromarket voorziet in de behoefte van catering tijdens de werkdag op kantoor want de gezellige lunch met haar sociale elementen blijft natuurlijk heel belangrijk voor medewerkers”, aldus Jos Dennissen van de ADC Groep, die het shopconcept PURA GO heeft gelanceerd. Die locaties zijn ook geschikt voor medewerkers als zij op kantoor zijn de lunch voor de thuiswerkdag meenemen. Op die manier kunnen werkgevers hun medewerkers toch een gezonde lunch voor een aantrekkelijke prijs aanbieden voor op het werk, maar deze arbeidsvoorwaarden ook aanbieden voor de mensen die thuiswerken.

Selecta en Albert Heijn begeven zich ook op deze nieuwe kantoormarkt en zijn bezig met een uitrol van deze gemakslocaties, waar je ook samen met collega’s van de lunch gebruik kunt maken, maar die ook geschikt zijn voor ‘Grab & Go’-producten  om mee naar huis te nemen.

(Laatste update 28-04-2021: 15:34 uur)

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

FHC Formulebeheer viert landelijke meewerkdag

Formulenieuws - FHC Formulebeheer, de franchisegever van de cafetariaformules Family, Foodmaster en het scholencateringconcept VITAL, heeft haar landelijke meewerkdag gehouden. Vanuit het hoofdkantoor, van inkoop tot marketing, hebben alle medewerkers van FHC Formulebeheer zich een dag lang ingezet bij diverse vestigingen door heel het land.

Lees bericht




Dunkin’ lanceert ‘smartfridge koffie en donuts station’

Shopconcept – Koffie- en donutconcept Dunkin’ presenteert samen met Selecta, Alpro en Monin ‘De World of Dunkin’, een volgens het bedrijf ‘slimme verkoopoplossing met koffie, ijsdranken, Dunkin’ donuts, merchandise en andere producten’. De eerste units zijn reeds ontwikkeld en de primeur is voor Hotel Gorinchem van Van der Valk International, de belangrijkste belanghebbende in Dunkin’.

Lees bericht


CIRFOOD kiest voor Mediterraan dieet als kompas

Catering – CIRFOOD heeft een veel belovende periode achter de rug. Zo wist het cateringbedrijf vorig jaar Ecovadis Platinum te behalen en dit jaar Trede 3 op de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO). Daarnaast zette het van oorsprong Italiaanse bedrijf duidelijke stappen in het verder verduurzamen en gezonder maken van het aanbod aan eten en drinken. Niet voor niets laat de coöperatie...

Lees bericht

Hutten wordt Food & Beverage-partner van DPG Media

Catering - Vanaf halverwege maart volgend jaar wordt Hutten de nieuwe partner voor het verzorgen van het aanbod Food & Beverage voor de medewerkers van DPG Media. De cateraar uit Veghel gaat dat voor de DPG-Mediamedewerkers verzorgen op drie locaties: het nieuwe Nederlandse hoofdkantoor Mediavaert in Amsterdam-Duivendrecht en de kantoren in Best en Rotterdam.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid