Limburgse carnavalsvierder dineert, Brabander kiest gemak


Onderzoek – Dit weekend is het zover, dan bedienen de horecabedrijven in het zuiden en een deel van het oosten een bonte groep carnavalsvierders. Onderzoek wijst uit dat de Limburgse carnavaller gewoon een bezoek brengt aan het restaurant, daar waar de Brabanders vaker kiest voor een snelle hap in een snackbar of dönerzaak. Onderzoek onder zo’n 2000 carnavalsvierders laat zien dat 44,1% van de Limburgse feestgangers wel eens een bezoek aan een restaurant. En waar de Limburger duidelijk de voorkeur geeft aan samen tafelen, is de Brabantse feestvierder meer te porren voor een snelle snack onderweg. Van alle Brabanders kiest 43%  voor de snelle hap te vinden, tegenover 39,4% van de Limburgers. Wat ook blijkt is dat de oudere carnavalsvierders iets traditioneler is en ook wat vaker een restaurant opzoekt dan jongeren. Van de vijftigplussers schuift 21,7% tijdens carnaval regelmatig aan in een restaurant, terwijl slechts 9% van de jongere feestganger daarvoor kiest. Snackbar favoriet De snackbar blijkt de meest favoriete plek te zijn. Zo’n 42% van de feestvierders ziet de snackbar als ideale aankooplocatie voor de snelle hap. Bij onze zuiderburen is de snackbar nog vele malen populairder. De Belg ziet het ‘frietkot’ in maar liefst 64,2% van de gevallen als de locatie voor de snelle hap. Jeugd kiest hoarma Ook een andere eetgelegenheid kan op veel klanten rekenen tijdens carnaval: de shoarmatent. Met name jongeren gaan steeds vaker voor een broodje döner of shoarma als maaltijd, namelijk 23,8%. De voorkeur voor döner kebab lijkt vooral bij Brabanders te leven (13,9%) en nog niet zozeer bij Limburgers (6,3%). Lokale gerechten Plaatsgebonden snacks zijn vooral onder de ‘locals’ erg geliefd. In Limburg scoren lokale gerechten als zoervleisj en nonnevotten hoog (29,1%), terwijl Brabanders zich graag tegoed doen aan de Brabantse worstenbroodjes (18,8%). Sterke drank Ook het drankgebruik is onderzocht. En dan met name welke drank. Carnaval en bier lijken bijna onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het is dan ook niet verrassend dat het merendeel van de feestvierders bier drinkt (61,7%), gevolgd door shotjes als Flügel en Feigling (41,9%). Ook mixdrankjes, zoals wodka-Red Bull en rum-cola, vinden veel aftrek tijdens carnaval (34%). Noord-Brabanders gaan vaker dan andere feestvierders aan de sterke drank (16%) en de mixdrankjes (30%). Limburgers houden het liever hoofdzakelijk bij bier (65%), maar lijken ook regelmatig te kiezen voor alcoholvrije drankjes als fris en water (56%). Bron: Feestkleding365/@FoodClicks Onderzoek – Dit weekend is het zover, dan bedienen de horecabedrijven in het zuiden en een deel van het oosten een bonte groep carnavalsvierders. Onderzoek wijst uit dat de Limburgse carnavaller gewoon een bezoek brengt aan het restaurant, daar waar de Brabanders vaker kiest voor een snelle hap in een snackbar of dönerzaak. Onderzoek onder zo’n 2000 carnavalsvierders laat zien dat 44,1% van de Limburgse feestgangers wel eens een bezoek aan een restaurant. En waar de Limburger duidelijk de voorkeur geeft aan samen tafelen, is de Brabantse feestvierder meer te porren voor een snelle snack onderweg. Van alle Brabanders kiest 43%  voor de snelle hap te vinden, tegenover 39,4% van de Limburgers. Wat ook blijkt is dat de oudere carnavalsvierders iets traditioneler is en ook wat vaker een restaurant opzoekt dan jongeren. Van de vijftigplussers schuift 21,7% tijdens carnaval regelmatig aan in een restaurant, terwijl slechts 9% van de jongere feestganger daarvoor kiest. Snackbar favoriet De snackbar blijkt de meest favoriete plek te zijn. Zo’n 42% van de feestvierders ziet de snackbar als ideale aankooplocatie voor de snelle hap. Bij onze zuiderburen is de snackbar nog vele malen populairder. De Belg ziet het ‘frietkot’ in maar liefst 64,2% van de gevallen als de locatie voor de snelle hap. Jeugd kiest hoarma Ook een andere eetgelegenheid kan op veel klanten rekenen tijdens carnaval: de shoarmatent. Met name jongeren gaan steeds vaker voor een broodje döner of shoarma als maaltijd, namelijk 23,8%. De voorkeur voor döner kebab lijkt vooral bij Brabanders te leven (13,9%) en nog niet zozeer bij Limburgers (6,3%). Lokale gerechten Plaatsgebonden snacks zijn vooral onder de ‘locals’ erg geliefd. In Limburg scoren lokale gerechten als zoervleisj en nonnevotten hoog (29,1%), terwijl Brabanders zich graag tegoed doen aan de Brabantse worstenbroodjes (18,8%). Sterke drank Ook het drankgebruik is onderzocht. En dan met name welke drank. Carnaval en bier lijken bijna onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het is dan ook niet verrassend dat het merendeel van de feestvierders bier drinkt (61,7%), gevolgd door shotjes als Flügel en Feigling (41,9%). Ook mixdrankjes, zoals wodka-Red Bull en rum-cola, vinden veel aftrek tijdens carnaval (34%). Noord-Brabanders gaan vaker dan andere feestvierders aan de sterke drank (16%) en de mixdrankjes (30%). Limburgers houden het liever hoofdzakelijk bij bier (65%), maar lijken ook regelmatig te kiezen voor alcoholvrije drankjes als fris en water (56%). Bron: Feestkleding365/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

ILT gaat strenger controleren op naleving SUP-regels

Controle - De ILT (Inspectie Leefomgeving en Transport) gaat cafetaria’s strenger controleren op de naleving van de nieuwe verpakkingsregels, de zogenaamde Singel Use Plastic (SUP)-regels. Daarvoor waarschuwt vakvereniging ProFr, die daarover bericht heeft ontvangen van de inspectiedienst.

Lees bericht


Cafetaria-omzet stijgt nauwelijks in januari 2024

Analyse - 2024 is voorzichtig uit de startblokken gekomen voor de cafetariasector; de omzet kwam dit jaar met 0,4% iets hoger uit vergeleken met januari 2023. Vermeld moet worden dat januari 2023 een zeer goede maand was ten opzichte van januari 2022 met een plus van 13,9%. Dat blijkt uit de analyse die Rien de Koning heeft gedaan op basis van alle transacties van het horecaplatform...

Lees bericht




Cafetariaomzet in 2023 met 6% gegroeid

Analyse – De omzet in de Nederlandse cafetaria’s is in het afgelopen kalenderjaar met 6,2% toegenomen. Dat is exact hetzelfde groeicijfer als dat van 2022 ten opzichte van 2021. De omzetten in de laatste drie maanden van 2023 waren zelfs gelijk aan die van 2022 dus omzetgroei van 0%.

Lees bericht

Innovatie Infraroodfrituren nu klaar voor uitrol

Achtergrond - Friet en snacks bakken in een infraroodfrituur is niet alleen goedkoper vanwege de hoge gasprijzen, maar is door beter warmtespreiding ook efficiënter in het bakken en daarmee beter voor het rendement van de ondernemer. Na een jaar doorontwikkeling is de infraroodfrituur,  nu klaar voor verdere uitrol.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid