Onderzoek naar prijs duurzame producten van start
Onderzoek - Op de Bio-beurs in Zwolle wordt woensdag, 23 januari, de aftrap gegeven voor het onderzoek 'Echte en Eerlijke Prijs'. Het project moet inzichtelijk maken wat de prijs is van duurzame voedselproducten voor iedere stap in de keten. De concepten echte prijs en eerlijke prijs zijn de afgelopen zes jaar ontwikkeld door Stichting Bionext, True Price en Wageningen Economic Research. Zij zijn tevens initiatiefnemers van het onderzoek en van mening dat een eerlijke prijs de kosten, baten en risico’s over de hele keten beter verdeelt. Primaire producenten, zoals de boeren, trekken hierbij vaak nog aan het kortste eind. Echte prijs Het bepalen van de echte prijs helpt producenten zo duurzaam mogelijk te produceren, bewuste consumenten het beste product te kiezen en overheden om op de juiste manier de transitie naar duurzaamheid te stimuleren. Bron: @FoodClicks Onderzoek - Op de Bio-beurs in Zwolle wordt woensdag, 23 januari, de aftrap gegeven voor het onderzoek 'Echte en Eerlijke Prijs'. Het project moet inzichtelijk maken wat de prijs is van duurzame voedselproducten voor iedere stap in de keten. De concepten echte prijs en eerlijke prijs zijn de afgelopen zes jaar ontwikkeld door Stichting Bionext, True Price en Wageningen Economic Research. Zij zijn tevens initiatiefnemers van het onderzoek en van mening dat een eerlijke prijs de kosten, baten en risico’s over de hele keten beter verdeelt. Primaire producenten, zoals de boeren, trekken hierbij vaak nog aan het kortste eind. Echte prijs Het bepalen van de echte prijs helpt producenten zo duurzaam mogelijk te produceren, bewuste consumenten het beste product te kiezen en overheden om op de juiste manier de transitie naar duurzaamheid te stimuleren. Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Aandeel duurzaam in voedselbestedingen daalt licht
Analyse - Het aandeel duurzaam voedsel in de voedselbestedingen is licht gedaald naar 18%. In 2021 was dit aandeel nog 19%. De belangrijkste oorzaken van deze daling zijn de verschuiving van de consumentenvraag van de detailhandel terug naar de foodservice (horeca en catering, zorginstellingen en recreatie), COVID-19 en de stijgende prijzen van voedsel.
Lees berichtAlbert Heijn rondt True Price-experiment koffie af
Formulenieuws - Albert Heijn heeft de ‘eerste fase’ van de proef met True Price bij drie AH To Go-locaties vorige maand afgerond. Op de eigen website geeft de supermarktketen een inkijkje in de resultaten. Van alle klanten die bij de drie AH To Go’s koffie kochten, koos 15% ervoor om ‘de echte prijs’ voor hun kop koffie te betalen. Van...
Lees berichtVitam test True Prices bij provincie Groningen
Catering – Cateraar Vitam is bij het provinciehuis in Groningen gestart met een test waarbij de echte prijs van een tweetal gerechten inzichtelijk worden gemaakt. Dit is de prijs die de gasten gewend zijn te betalen plús de milieukosten en sociale kosten. Deze zogenoemde meerkosten zijn berekend door samenwerkingspartner True Price.
Lees berichtAlbert Heijn to go gaat experimenteren met true pricing
Formulenieuws – Vanaf dinsdag kunnen klanten bij de Albert Heijn to go in Groningen, Wageningen en Zaandam een kop koffie tappen voor de true price. Dit is de normale winkelprijs plús sociale- en milieukosten in de hele keten van een product. Klanten krijgen op die manier inzicht in de werkelijke prijs van een product en kunnen op basis hiervan duurzamere...
Lees berichtTHIJS-drinks maakt sap van overtollig fruit
Introductie - THIJS-drinks is het eerste frisdrankenmerk dat met reststromen fruit gaat werken. Het bedrijf introduceert op de eerste dag van de zomer sap gemaakt van overtollig fruit. Dit idee, dat ontstaan is bij toenmalig sterrenchef Thijs, moet een bijdrage leveren tegen voedselverspilling.
Lees berichtEerste café ter wereld met echte prijzen opent in Breukelen
Initiatief – Breukelen krijgt het eerste koffiehuis ter wereld waar gewerkt wordt met échte prijzen voor de producten. Het concept is gebaseerd op de missie en visie van ‘True Price’, waar ook de onzichtbare kosten inzichtelijk worden gemaakt voor de producten.
Lees bericht