Programma: 'Worden A-merken slachtoffer van horecarendement?'


Programma – Er is krimp in horeca en catering. En ook na heropening zal het herstel rustig verlopen. Om dat te compenseren wil de horeca goedkoper gaan inkopen. Goedkopere grondstoffen en goedkopere merken wellicht, worden de A-merken daarvan slachtoffer? Group 7 wil met een trainingsprogramma inzichten bieden aan fabrikanten en groothandels om samen de sector er bovenop te helpen.

Ook na verruiming van de horeca en heropening van de catering zullen de sectoren krimpen in omzet. Dit blijkt ook uit consumentenonderzoek onder meer dan 2000 consumenten in Nederland en België, dat in mei werd uitgevoerd door GROUP7, Bureau voor food-commerce. Consumenten zullen minder vaak naar de horeca gaan en daar bovendien minder besteden. Navraag bij de verschillende panels van professionals binnen GROUP7 laat eveneens zien dat de markt nog ver van herstel zit. Bijna twee derde van de horeca verwacht dat de zaak niet rendabel is met de 1,5 meter richtlijn.

Eveneens blijkt dat restaurants doorgaan met afhalen en bezorging. Uit onderzoek in België en Nederland blijkt zelfs dat de helft van de restaurants doorgaat met afhaal en bijna 1/3 met bezorging. Ook de inkoop wordt kritischer bekeken door horecaondernemers. Zo wil ongeveer 40% van de horeca switchen van A-merk naar goedkoper of private label (37% in België, 44% in Nederland). Bovendien let ongeveer 20% meer op acties bij de inkoop (20% België, 18% Nederland). Carolien Plevier, partner Group7, daarover: ” We zien waar de sectoren meezitten en wat de uitdagingen zijn. Onze missie is om deze uitdagingen door te vertalen naar de hele foodservicesector, groothandels en leveranciers en bij te dragen aan het herstel.“

Gro UP7

Om die reden is het trainingsprogramma Gro UP7 opgezet, een masterclasses in juni, september en oktober. De eerste masterclass is op 16 juni, online en kosteloos bij te wonen. De nadruk zal liggen op succesvol activeren en de uitdagingen van nu. Daarbij is er veel aandacht voor digitale marketing en e-commerce, omdat juist digitaal communiceren in het corona-tijdperk het ‘nieuwe normaal’ is geworden. Inschrijven voor de masterclasses kan hier.

Ook voor directie en senior managers met commerciële eindverantwoordelijkheid in de foodservice is een apart trainingsprogramma, meer gericht op digitale transformatie en strategische wendbaarheid.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Tags: group7

Gerelateerd nieuws

‘Horeca gedwongen tot accepteren lagere marge’

Onderzoek - Driekwart van de horecaondernemers kan de gestegen inkoopkosten en energieprijzen niet doorberekenen aan klanten. Ze voelen zich gedwongen een lagere marge te accepteren. Dat blijkt uit onderzoek van GROUP7 in opdracht van Foodservice Instituut Nederland (FSIN).

Lees bericht


Groeiende zorgen over voldoende horecapersoneel

Onderzoek  - Horecaondernemers hebben grote zorgen over personeelskrapte. Zeker met de lange weekenden met Hemelvaart en Pinksteren voor de deur, vragen horecaondernemers zich af of ze hun gasten wel op de juiste manier kunnen ontvangen door het personeelsprobleem in de sector, maar inzet techniek wordt nog niet gezien als oplossing. Dat laat onderzoek van GROUP7 Professional Community zien.

Lees bericht

GROUP7 lijft Belgische Foodservice Community in

Overname - Foodservice Community, het Belgische online platform voor kennisdelen en marktonderzoek, wordt per 2 februari 2021 onderdeel van GROUP7, Bureau voor Food-commerce. De onderzoeksactiviteiten worden samengevoegd met die van Het Nederlands Kokspanel. Door de samenvoeging ontstaat een van de grootste onderzoekpanels voor de foodservicemarkt in de Benelux.

Lees bericht

Carolien Plevier en Martin van Dam samen verder als partners in GROUP7

GROUP7, een  adviesbureau voor digitale marketing en e-commerce, ziet de toekomst zonnig in en steekt stevig in op groei. Carolien Plevier en Martin van Dam gaan vanaf 1 april 2018 samen verder als partners in GROUP7, bureau voor food-commerce. “We werken al twee jaar intensief samen, mijn activatie marketing en saleservaring en Martin’s e-commerce consultancy sluiten naadloos op elkaar aan”, zegt...

Lees bericht




© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid